Alleen al het wandelen doet bij pelgrims wonderen

Wanneer je eens wat minder lekker in je vel zit, kan wandelen hét medicijn zijn, vooral omdat wandelen ook nog eens goed is voor de conditie én voor de lijn. Een heerlijke wandeling doet wonderen.

Een fikse wandeling langs een mooie wandelroute doet vaak wonderen en laat u uw zorgen vergeten. Bovendien is een stevige wandeltocht ook heilzaam voor lichaam en geest.

Wandelen!! (Wandelen in Nederland)

Wandelen is een eenvoudige en gezellige manier om je algemene conditie te verbeteren. Ontsnap even uit uw drukke leven, en gun uzelf een moment van ontspanning.
Wandelen hoeft u niet alleen te doen. !!

De Beweegconsulent


Vrouwen met een uitkering worden beweegconsulent
4 september 2009
Den Haag, 4 september 2009. Vandaag gaat in Den Haag de opleiding tot beweegconsulent officieel van start. De cursus leidt 15 (migranten) vrouwen met een uitkering op tot (assistent-)fitness trainer. De opleiding biedt een baangarantie van minstens twaalf uur per week. Maatschappelijk investeerder Start Foundation investeert € 42.000 in dit experiment.

De opleiding is een initiatief van Stichting Mensen-In-Beweging. Projectleider Malika Ennahachi: ‘‘De deelnemers krijgen onder andere lessen in klantbegeleiding, blessurepreventie en –behandeling, voeding en sport. De kandidaten worden intensief begeleid, zowel in de groep als individueel. Ook aikido vormt een belangrijk onderdeel van het lesrooster. ’’ De Aikido lessen worden verzorgd door Aikido in Company en de Fit!vak opleiding door het ROC Mondriaan. Doel van de opleiding is om het zelfvertrouwen van de deelneemsters te verbeteren en hun zelfredzaamheid te vergroten. De vrouwen kunnen na de opleiding die tien maanden duurt, aan de slag als zelfstandig (assistent-)fitnesstrainer of als werknemer bij een sportschool. Investeerder Start Foundation liet voorafgaand aan het experiment in de zomer van 2008 de arbeidskansen in kaart brengen. Hieruit bleek dat er zowel in de fitnessbranche als in het welzijnswerk volop mogelijkheden zijn als assistent fitnesstrainer, m.n. in de Haagse wijken Laak, Centrum en Zuid-West.

De officiële aftrap van de opleiding wordt gegeven door Jos van Wesemael, Algemeen Directeur van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten in Den Haag. Wesemael: ”Ik juich de start van deze opleiding zeer toe. Te meer daar het resultaat tweeledig is. Enerzijds biedt het een aantal (migranten) vrouwen die in een achterstandspositie verkeren een toekomst in de sportwereld. Anderzijds stimuleert dit project het beweeggedrag van de (migranten) doelgroep en zorgt het voor een meer positieve beeldvorming over sport en bewegen.” Dat laatste is hard nodig want overgewicht is een serieus probleem.

Start Foundation is een onafhankelijk maatschappelijk investeerder. Start Foundation ondersteunt en initieert vernieuwende experimenten en ondernemingen in Nederland die er voor zorgen dat mensen met minder kansen ook aan het werk komen. Jaarlijks investeert Start Foundation ongeveer vier miljoen euro in Nederland. Zij investeerde onder andere in Dress for Succes, restaurant Fifteen in Amsterdam en de Verbinding in Groningen, een fabriek waar uitsluitend doven werken. Het bestuur van Start Foundation bestaat uit oud-premier Wim Kok, oud-CNV voorzitter Anton Westerlaken en Uneto/VNI directeur Titia Siertsema.
Persbericht
 


Pelgrims ervaren niet alleen het bezoek aan een bedevaartplaats, maar ook de (voet)reis erheen als heilzaam. Sommigen spreken zelfs van een 'antidepressivum'. Dit heilzame effect draagt bij aan de blijvende populariteit van het pelgrimeren.

Die conclusie trekt Ineke Albers, onderzoeker bij het Heyendaal Instituut van de Radboud Universiteit te Nijmegen, in haar proefschrift 'Heilige kracht wordt door beweging losgemaakt', waarop zij vrijdag 12 januari aan de Universiteit van Tilburg hoopt te promoveren. Albers (1948), die een opleiding tot fotograaf volgde voor ze theologie ging studeren, onderzocht niet alleen de theologische betekenis van een pelgrimage, maar ook hoe de bevindingen van onder meer de neurowetenschappen bij zulk theologisch onderzoek kunnen worden gebruikt.

Albers constateert dat bedevaartplaatsen als het Spaanse Santiago de Compostela ondanks het dalende aantal kerkgangers in westerse landen jaar na jaar hogere bezoekersaantallen melden. Het ritueel van de pelgrimage, dat de vroege christenen van de hen omringende culturen overnamen, blijkt nog altijd springlevend. Bovendien is de voettocht naar een bedevaartplaats nu bijna net zo populair als in de middeleeuwen.

De christelijke theologie heeft sinds de Verlichting weinig aandacht gehad voor bedevaarten. Albers vraagt zich in haar onderzoek af, hoe de pelgrimage met de hedendaagse christelijke theologie kan worden verbonden. Zij wijst erop dat een bedevaart en genezing al eeuwenlang dicht bij elkaar horen. De moderne geneeskunde en theologie beschouwen dat verband sinds de Verlichting als bijgeloof en illusie, maar desondanks zeggen ook 21e-eeuwse pelgrims dat zij genezing hebben ervaren. Via een nieuw geneeskundig vakgebied, de psychoneuroimmunologie, die de communicatie tussen het centraal zenuwstelsel, het hormoonstelsel en het immuunstelsel onderzoekt, lijkt het mogelijk weer een verband tussen pelgrimage en genezing te leggen. Dat voldoet zowel theologisch als geneeskundig aan de normen van de 21e eeuw.

De neurowetenschappen laten zien dat wandelen en hardlopen een positief effect op de stemming, het denkvermogen en het algemeen welbevinden van mensen hebben. Het lopen draagt daarom bij aan de blijvende populariteit van pelgrimages. Het 'heil' (genezing, spirituele ervaringen) als vrucht van zo'n bedevaart zou gedeeltelijk het gevolg van de lange voettocht kunnen zijn. De grote populariteit van wandelen en hardlopen in de West-Europese samenleving kan volgens Albers worden gezien als het ''zoeken en vinden van heilservaringen''.
Bron: ANP



Ontspannen gaat vanzelf
Terwijl u met uw lichaam in de weer bent, verdwijnen zorgen en spanningen naar de achtergrond. Omdat u door regelmatig bewegen ook lekkerder slaapt, staat u ’s ochtends fitter en meer ontspannen op. Daardoor kunt u de spanningen van de nieuwe dag beter aan.
Een gunstiger cholesterolgehalte
Van een te hoog cholesterolgehalte in het bloed merkt u zelf niets, maar door een verhoogd cholesterolgehalte worden bloedvaten eerder nauwer. Er zijn twee soorten cholesterol, een ‘slechte’ en een ‘goede’. Beweegt u voldoende, dan stijgt het ‘goede’ cholesterolgehalte. Dat is gunstig.
Gewicht op peil
Een gezond gewicht geeft een goed gevoel. Hoe meer u beweegt, hoe gemakkelijker uw gewicht op peil blijft. Voorwaarde is dat u ook gezond en gevarieerd eet, met voldoende groenten, fruit, vlees of vleesvervangers, graanproducten en zuivelproducten.


Veilige loop- en wandelroutes
In Nederland verschijnen steeds meer loop- en wandelroutes die op hun veiligheid zijn getest.
Het is een initiatief van de Nederlandse Hartstichting en de KNAU (Koninklijke Nederlandse
Atletiek Unie). Kijk op www.knau.nl en klik door naar ‘loopsport’, of maak gebruik van de website van de Hartstichting.
Sportief wandelen en ochtendgymnastiek bijvoorbeeld
Onder begeleiding kunt u ook meedoen aan ‘Sportief Wandelen’. Kijk op www. hartstichting.nl of www.sportiefwandelen.nl. In regionale kranten en huis-aan-huisbladen worden regelmatig activiteiten aangekondigd, zoals wandelingen, fietstochten en activiteiten in buurthuizen.
Raadpleeg de krant of uw omroepgids voor informatie over het AVRO-programma ‘Nederland in Beweging!’ ’s morgens op tv. Voor allerlei informatie over sport, sport en gezondheid en ook als u op zoek bent naar antwoorden op bepaalde vragen, kunt u terecht op de site van het NOC*NSF:
www.sport.nl.Wilt u weten of u genoeg beweegt? Kijk op www.gezondlevencheck.nl.
Bron: http://www.hartstichting.nl

Sportief wandelen
Actueel / Informatie


Wat is Sportief Wandelen?
Sportief Wandelen is stevig wandelen met vrije armbewegingen. Het biedt in-actieve en semi-actieve mensen de mogelijkheid op een eenvoudige wijze hun fitheid te verbeteren. Na een aantal Sportief Wandeltrainingen neemt het uithoudingsvermogen toe. Daarnaast treedt er ook een positieve verandering op in lichaamskracht, spierkracht en coördinatie. Ook voor actieve en fitte mensen is Sportief Wandelen zeer geschikt om de conditie op peil te houden of te verbeteren.

Sportief Wandelen voor wie?
Voor iedereen (elke leeftijd) die aan z'n conditie wil werken. Zowel voor geoefende als minder geoefende wandelaars. Voor ongeoefende wandelaars is er een speciale opstapcursus. Sportief Wandelen is ook bedoeld voor mensen die om een tijdelijke of blijvende reden niet willen, mogen of kunnen hardlopen, maar toch aan hun conditie willen werken.

Sportief Wandelen: gezond voor iedereen
Bron: http://www.avtriathlon.nl


Wandelen doet je goed!
In Drenthe vind je prachtige wandelpaden. Voor een ommetje rondom het dorp of voor een lange tocht. Alleen, gezellig met een groep vriendinnen of gewoon met z'n twee.

Het maakt niet uit Drenthe heeft wandelaars in alle soorten en maten veel te bieden. Wie wandelt, kan volop genieten van de natuur, het schitterende landschap en alles wat er in de omgeving te zien is. En in Drenthe is genoeg: heidevelden, zandverstuivingen, uitgestrekte boswachterijen, beekdalen en kleine dorpjes.

Wandelen in de buitenlucht heeft een positief effect op hart en bloedvaten en het houdt de gewrichten en de spieren soepel. Het is bovendien een heel sociale tak van sport. Natuurlijk kan je gaan wandelen in je eentje, maar het is toch veel gezelliger om er samen met je vriendin(nen) op uit te trekken. Onder het wandelen heb je bovendien alle tijd om lekker bij te kletsen en eens naar elkaar te luisteren.

Sportief Wandelen als sport?
Wandelen is de meest toegankelijke sport die maar te bedenken valt; het vraagt geen enkele sportieve aanleg of ingewikkelde coördinatie.
In de meeste gevallen zal men reeds op de hoogte zijn van de positieve effecten van bewegen en heeft hij of zij misschien al eens eerder gejogd. Wanneer men zich daarbij gepijnigd heeft, geen plezier beleefde aan de activiteit of als deze training tot nu toe te inspannend was, dan is wandelen wellicht een geschikt alternatief.

De begeleiding van Sportief Wandelen
Sportief Wandelen is een nieuwe sport in Nederland. Vandaar dat onze begeleiders met de opgedane kennis uit de cursus "Begeleider Sportief Wandelen" aan de slag gaan. Zij kunnen de wandelaars een gevarieerd jaarprogramma aanbieden waardoor zowel beginners als gevorderden hun uithoudingsvermogen, spierkracht, mobiliteit en coördinatie te verbeteren,een programma dat goed is voorbereid en waarin ook een aantal testmomenten zijn ingebouwd, waardoor de deelnemers nog gemotiveerder raken dan zij na de eerste trainingen al waren.

Waarom wandelen?
Wandelen is een uiterst effectieve, gezondheidsbevorderende manier van bewegen. De techniek van het bewegen bij wandelen hoeft niet door langdurige training aangeleerd te worden. Het is een activiteit die dagelijks verricht kan worden en die voldoet aan de eisen die aan duursport gesteld worden. Wandelen is bijzonder geschikt als sport voor beginners, voor ongetrainde personen, of voor mensen die overgewicht hebben. Het is een goede mogelijkheid voor ouderen om hun uithoudingsvermogen te verbeteren of te onderhouden. Ook mensen die redelijk fit zijn kunnen nog hun fysieke grenzen verleggen door Sportief Wandelen. Door het inbouwen van bepaalde intensieve wandeloefeningen in de training, kan Sportief Wandelen minimaal net zo pittig worden als een stuk hardlopen. Tevens is wandelen een gezelschapssport. Aangezien de belasting voor gewrichten, pezen, banden en de wervelkolom aanzienlijk kleiner is dan bijvoorbeeld bij joggen, kan Sportief Wandelen ook een belangrijke plaats innemen binnen de revalidatie.
Daarnaast kan men (bijna) overal wandelen, zijn er slechts goede wandelschoenen nodig en is de kans op blessures gering.
Er kan onderscheid gemaakt worden tussen wandelen op vlak terrein, op heuvelachtig terrein of in de bergen, waar de belasting aanzienlijk groter is. Voor alle vormen van wandelen geldt echter dat het vereiste conditie- en coördinatieniveau om te kunnen starten minimaal is.

Een paar uurtjes wandelen doet wonderen voor uw conditie.


Elkeen beseft het wel: we moeten meer bewegen om gezonder en fitter te leven, om de botten en beenderen sterk te houden, om minder kans te hebben op hart- en vaatziekten, …..
Wat doen we eraan ??
 

Varen en wandelen in de vakantie, huur een boot

Kamperen en wandelen in Denemarken

Stichting-DuurzaamVerder.nl Stichting Duurzaam Verder. Een duurzame samenleving, duurzame projecten

Cittaslow is een Italiaans idee, een uitvloeisel van de slowfoodbeweging.

Cradle to Cradle in korte tijd populair met de slogan `afval=voedsel'.

Lachen is gezond, lachen doet wonderen.

Duurzame visserij is een belangrijk antwoord op overbevissing en bijvangst.

Nieuwe subsidie voor groene stroom

Ik hou van mij - Burn-out - Stress is gezond